Heeft u een verzoek om schadevergoeding gedaan voor de selectie van uw aangifte inkomstenbelasting? Dan nemen wij hierover contact met u op. In dit artikel leest u hoe we uw verzoek behandelen.
Wij hebben uw verzoek om schadevergoeding ontvangen
U heeft uw verzoek om schadevergoeding per post gedaan. Wij sturen u een brief dat wij het verzoek hebben ontvangen. In de brief laten wij weten dat wij u binnen 2 weken zullen bellen over de behandeling van uw verzoek.
Wij nemen uw verzoek om schadevergoeding in behandeling
Wij nemen uw verzoek in behandeling en bekijken of u recht heeft op een vergoeding van schade. Dit betekent dat we de inhoud van het verzoek beoordelen.
Wij nemen telefonisch contact met u op
Wij bellen u daarna op en leggen uit dat we eerst een voorlopige conclusie geven. We vertellen u wat die conclusie is en om welke reden(en) wij daartoe zijn gekomen. Daarbij bespreken we de volgende punten:
- Of er sprake is van een onterechte selectie van uw aangifte(n) inkomstenbelasting.
- Welke schade u heeft gehad.
- Het verband tussen uw schade en de selectie van uw aangifte.
- Of uw documenten aantonen dat de schade een direct gevolg was van een onterechte aangifte-selectie.
Ook beantwoorden wij tijdens het gesprek graag uw vragen. Blijkt uit het gesprek dat u nog meer informatie wilt aanleveren? Dan krijgt u de mogelijkheid om extra documenten op te sturen.
Wij sturen u de voorlopige conclusie
U ontvangt een brief met de voorlopige conclusie over uw verzoek.
Wij nemen een besluit
Daarna nemen wij een definitief besluit. Wanneer het besluit over uw verzoek bekend is, sturen wij u opnieuw een brief. Ook kunnen wij u bellen om een uitleg te geven over de beoordeling.
Er zijn drie mogelijke uitkomsten. Uw verzoek wordt:
- afgewezen: u krijgt geen vergoeding;
- goedgekeurd: u krijgt een vergoeding;
- goedgekeurd: u krijgt voor een deel van uw schadeverzoek een vergoeding.
Deze beslissing, ook wel definitieve beschikking, geldt als een mededeling. Volgens de wet kunt u hiertegen geen bezwaar maken. Dit is de reden dat u eerst een voorlopige conclusie ontvangt: dat is het moment dat u nog met ons contact kunt opnemen om te laten weten dat u het er niet mee eens bent.
Bent u het niet eens met de definitieve beschikking? Dan kunt u contact opnemen met een civiele rechter.
Verzoek intrekken
Wilt u uw verzoek om schadevergoeding intrekken? Dan kunt u dit telefonisch doen door te bellen op 0800 235 83 56 (gratis). We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur. Wij zullen u de intrekking van uw verzoek daarna bevestigen. U kunt ook uw verzoek intrekken door een brief te sturen naar:
Belastingdienst
Postbus 2508
6401 DA Heerlen
Contact opnemen
Wilt u meer informatie, dan kunt u ons bellen op 0800 235 83 56 of uw vraag stellen via de chat. U kunt ook een afspraak maken voor een telefonisch gesprek. Klik hiervoor op ‘Inloggen’ rechtsboven in uw scherm en daarna op ‘Een afspraak inplannen’. U kunt dan zelf kiezen op welke datum en tijdstip u gebeld wilt worden.